La pescuit de fraieri
Economia manipulării și a înșelăciunii
George A. Akerlof, Robert J. Shiller
În decursul ultimilor 30 de ani de democratizare, deschidere și modernizare a societății ne-am însușit varii expresii, preponderent din limba engleză, multe dintre ele din domeniul IT sau economic. Una dintre ele, phishing se referă la colectarea de date efectuată ilegal sau fraudulos prin internet. Cuvântul englez are semnificația de „pescuit”, iar sensurile care îi sunt atribuite, legate de spațiul virtual sau economie, fac aluzie la capturarea ilegală sau oneroasă de date, la „a mușca nada”, a fi înșelat etc. Phishing este executat de un atacator sau „pescar“.
Titlul cărții, extrem de sugestiv, ne introduce prin intermediul a zeci de exemple documentate în lumea reală a actelor și acțiunilor de care avem parte atunci când facem chiar și simple gesturi economice sau financiare. Autorii Akerlof și Shiller ne oferă un ghid explicativ al capcanelor pieței libere, a riscurilor inerente, a felului în care ne afectează phishing-ul pe toți, în aproape toate domeniile. „Tentații care ne pândesc la tot pasul”, „Maeștrii publicității descoperă cum să se focalizeze asupra punctelor noastre slabe”, „Jecmănirea cumpărătorilor de mașini, case și carduri de credit”, „Alimente, medicamente și phishing”, „Tutun și alcool”, „Falimentul profitabil”, sunt doar câteva din eseurile explicative și sugestive ale autorilor, laureați ai Premiului Nobel pentru Economie.
„Într-o relatare amuzantă și plină de viață, Akerlof și Shiller arată că, în timp ce urmărirea profitului poate să ducă la produse care ne îmbogățesc viața, poate să ducă și la manipulare și înșelăciune. Multe dintre inovațiile recente au condus la produse care au facilitat păcălirea publicului. Implicațiile sunt complexe și profunde.”
Joseph E. Stiglitz, laureat al Premiului Nobel pentru Economie
„Akerlof și Shiller ne oferă un ghid fenomenal printre capcanele pieței libere. Această salvatoare revizuire a teoriei economice explică riscurile inerente de a fi jecmăniți într-o lume a maximizării profitului.”
Nancy Folbre, profesor emerit, Universitarea Amherst, Massachussettes
„Această carte pătrunzătoare expune o contradicție fundamentală din sistemul de piață. Consumatorii și decidenții politici să bage de seamă: afacerile dornice de profit sporesc eficiența și încurajează inovația, dar sunt puternic motivate să vă manipuleze și dispun de noi instrumente sofisticate de prelucrare a datelor, care le permit să facă acest lucru în modalități personalizate.”
Laura D’Andrea Tyson, Universitatea Berkeley
Varianta în română a cărții a fost editată în 2016 de Editura Publica.
Despre autori:
George A. Akerlof este profesor de economie la Școala de Politici Publice din cadrul Universității Georgetown. A devenit foarte cunoscut datorită unui articol intitulat „Piața de țepe: incertitudinea calității și mecanismul pieței”, publicat în 1970 în Quarterly Journal of Economics, în care identifica problemele majore care puteau afecta piețele caracterizate de informația asimetrică. Ulterior, celebrul articol a fost inserat în lucrarea „Cartea de povești a unui economist”. În 2001, cercetările și lucrările sale i-au adus lui Akerlof Premiul Nobel pentru Economie, alături de Michael Spence și Joseph E. Stiglitz. Articolul scris de Akerlof este una dintre cele mai citate surse din teoria economică modernă.
Robert J. Shiller este profesor de economie la Universitatea Yale și profesor de finanțe la Yale School of Management. Este absolvent al Universității din Michigan și doctor în economie al Institute of Technology din Massachussetts. A scris nenumărate articole despre piețele financiare, economie comportamentală și macroeconomie, dar și despre opiniile, atitudinile publice și judecățile morale legate de piețele financiare. În 2013 a primit Premiul Nobel pentru Economie alături de Eugene Fama și Lars Peter Hansen.