Ce am putea învăța de la Generația Z despre investiții?

Cei născuți în perioada 1997-2012 reprezintă Generația Z sau Gen Z, generație definită de câteva caracteristici certe și definitorii. Cei care fac parte din Gen Z sunt nativi digitali, folosesc tehnologia de la o vârstă fragedă, sunt utilizatori fervenți de internet și social media, smartphone-ul este un element indispensabil vieții, folosesc mai multe dispozitive în același timp (ceea ce îi face însă să aibă un grad de atenție foarte scăzut), sunt „globali” (nu au bariere de comunicare sau conexiune) și mobili (atât fizic, cât și digital). Majoritatea cumpărăturilor lor sunt online. Pentru ei, totul trebuie să fie la un click distanță. Sunt o generație multiculturală. Accesează Wikipedia, Youtube și Google pentru a afla informații și pentru a-și forma experiențe. Facebook a fost înlocuit de Instagram și Snapchat, Whatsapp a luat locul e-mail-urilor și YouTube pe cel al televizorului. Este o generație care trăiește între realitate și virtual, între viața online și offline.Născuți într-o perioadă de criză economică, ei sunt obișnuiți cu o lume rapidă și instabilă și sunt pragmatici. Cei din Generația Z sunt foarte atrași de influencer-i. Având mai puțină răbdare și bazându-se pe educația digitală, tinerii din această generație sunt mai predispuși unor alegeri financiare pripite sau generatoare de riscuri mai mari.

FinTech este un domeniu cu care Gen Z este familială și care include de la aplicații mobile de tip banking la crypto-active. Tinerii caută acest tip de investire, fiind deopotrivă atrași de tehnologie, de rapiditatea procesului, de impresia că fac singuri toate operațiunile, de profiturile mari promise, dar și, mai ales, de influența indusă în social media. Deși aleg această cale de investire invocând inclusiv costurile reduse de intermediere, nu sunt la fel de atenți în ceea ce privește costul riscului, care este mult mai mare în comparație cu canalele tradiționale și cu piețele reglementate. Sunt atrași de robo-advisors (platforme de investiții online care oferă servicii automate de gestionare a portofoliului, bazate pe algoritmi), neacordând însă atenție informării din surse sigure și multiple.

Gen Z este interesată de investiții active și o abordare practică pentru gestionarea portofoliului investițional. Ei caută să facă alegeri economice cu impact general semnificativ asupra lumii. Un studiu realizat de FirstInsight a constatat că peste 70% dintre cei din Generația Z ar fi dispuși să plătească mai mult pentru produse și servicii care au un impact social sau de mediu pozitiv. Importanța crescândă pe care această generație o acordă investițiilor de tip ESG (inițiative de mediu, sociale și de guvernare care determină sustenabilitate și durabilitate) este de natură a crea un sprijin pentru industrii precum cele de energie regenerabilă, reciclare, incluziune financiară ș.a. Comportamentul lor față de acest domeniu este determinant pentru schimbarea viziunii companiilor listate la bursă în sensul adoptării de practici mai durabile.

Trăgând linie, putem conchide că Generația Z va determina o nouă abordare investițională care va schimba rapid peisajul economic și financiar. De asemenea, dezvoltarea FinTech determină și schimbarea de paradigmă în modul de organizare al piețelor financiare, SupTech și RegTech devenind din ce în ce mai des pomenite.