Nudge

Richard Thaler, Cass Sunstein

Nudge poate fi considerată un bestseller, aducând în atenție elemente de economie comportamentală, arhitectura alegerilor și ceea ce ne conduce spre o decizie sau alta. Această carte scrisă într-un limbaj simplu, dar extrem de bine ales, poate fi un manual pentru toți, o declarație a modului în care pot fi luate anumite decizii, fundamentate anumite alegeri și, mai ales pot fi privite contextual lucrurile, un anumit context sau cadru fiind un posibil element care influențează deciziile consumatorilor. Exemplele pe care le propun autorii sunt sugestive și pot aduce o imagine concretă asupra modului în care se iau decizii, ce influențează aceste decizii și ce se poate face pentru a lua decizii mai bune. Una dintre concluziile principale ale autorilor este că nicio alegere nu este neutră, ea este influențată de cadrul general, de ceea ce este prezentat.

Economia comportamentală ca mix între economie și psihologie, esența acestei cărți, aduce cititorului o paradigmă nouă – cea în care se înțelege cadrul care conduce spre o aparentă libertate în alegerile pe care le facem și modul în care acestea sunt afectate de maniera în care ne sunt prezentate opțiunile.

„Îmi place la nebunie! Este una dintre puținele cărți citite recent care mi-au schimbat fundamental modul de a vedea lumea din jur. Exact la fel de surprinzător, e o lectură antrenantă, cu exemple din domenii cum nu se poate mai îndepărtate unele de altele […]”.

Steven D. Levitt, economist american autor al celebrei cărți Freakonomics

Cartea este publicată în 2016 de Editura Publica, București.

 

Despre autori:

Richard Thaler este laureat al Premiului Nobel în anul 2017 și este considerat unul dintre primii economiști care au fundamentat teoriile comportamentului uman, alegerile, arhitectura acestora și unul dintre pionierii și promotorii economiei comportamentale. De asemenea, este profesor universitar la Universitatea din Chicago. Ca o curiozitate, există o legătură între Richard Thaler și fondatorul Amazon Jeff  Bezos –  după cum autorul își amintește, acesta i-a transmis un e-mail lui Jeff Bezos pentru a întreba de ce Amazon vinde Nudge la același preț de 9,99 în dolari, lire sterline și euro. Jeff Bezos nu a răspuns, dar prețurile au fost modificate.

Cass R. Sunstein este fondatorul și directorul Programului de Economie Comportamentală și Politici Publice de la Harvard Law School. A fost administratorul Biroului pentru Informații și Afaceri de Reglementare al Casei Albe în timpul administrației Barack Obama, în perioada 2009-2012.