Oare ar trebui să folosești un plan „cumpără acum, plătește mai târziu”?
Se întâmplă deseori să vedem un produs sau serviciu pe care ni l-am dori tare mult, dar pentru achiziționarea căruia să nu avem fondurile necesare în acel moment. Există însă „oferte” care permit achiziționarea pe loc și plata în viitor, integral sau eșalonat. Tentant, nu? Parcă se schimbă perspectiva. Comercianții au înțeles cât de atragătoare este această perspectivă pentru cumpărătorii cu dorințe puternice și folosesc această metodă care pare să câștige în termeni de vânzări în întreaga lume. Numai că este bine să înțelegem că nimeni nu face acte de caritate când este vorba de comerț, economie și profit. Sigur că poate fi grozav să îți îndeplinești dorințele cât mai repede, dar acest „cât mai repede” are un „preț” al său. Comerciantul își poate permite să facă o astfel de vânzare cu plata în viitor dacă prețul produsului sau serviciului conține costul real (de fabricație sau producție), comisionul sau profitul dorit, taxele, dar și cu o sumă care să acopere devalorizarea banilor lui în timp și alte riscuri posibile. Așadar, prețul real pentru produsul sau serviciul dorit este unul semnificativ mai mare în cazul vânzării cu plata în viitor decât unul cu plata pe loc. Exemple de astfel de achiziții pot fi multiple, începând cu excursii sau vacanțe plătite în rate, până la bunuri de larg consum. Achitarea lor cu un card de cumpărături sau prin alte mijloace stabilite de comercianți, cu plata în viitor, eșalonează un preț suportat de cumpărător care, cu siguranță, este mai mare decât prețul cu plata pe loc. Aceste metode de marketing și vânzare se bazează pe efectul psihologic pe care îl produc. Este la fel ca în cazul prețului de .99 – ți se pare că este mai ieftin și ai tendința de a cumpăra imediat sau mai mult, chiar dacă nu ai neapărată nevoie sau nu neapărat este o achiziție oportună. Și atunci, nu este oare mai înțelept să ne înfrânăm dorința, să prospectăm piața și să căutăm alți vânzători de asemenea produse sau servicii care ne pot vinde la un preț mai bun pentru care să nu avem costuri suplimentare generate de amânarea plății?