Educația financiară te poate proteja!

  • Nu te grăbi. Înainte de a lua o decizie financiară, întreabă, citește, află mai multe informații din surse sigure și oficiale.
  • Poate fi ceva fals? Poți refuza sau ignora orice solicitare. Doar fraudatorii sunt cei care au ca strategie să îți inducă graba sau panica.
  • Verifică întotdeauna autenticitatea surselor care cer informații personale sau financiare și nu îți da niciodată datele personale sau financiare până nu te asiguri că solicitarea este legitimă.
  • Nimic nu este gratuit, fii sceptic cu privire la ofertele prea bune pentru a fi adevărate sau la câștigurile care pot fi obținute fără efort.
  • Autentificarea în doi pași în cazul aplicațiilor sau platformelor financiare îți adaugă un nivel suplimentar de securitate la conturile sau aplicațiile tale online. Tot pentru protecție folosește parole puternice, unice pentru fiecare aplicație sau cont.
  • Protejează-te pe tine și pe alții. Află care sunt căile prin care poți face asta cel mai bine. Fii deștept financiar!

Cine sunt fraudatorii? Fraudatorii pot fi persoane, grupuri organizate de infractori, sau chiar companii fictive sau de tip clonă. Ei pot acționa la nivel local sau internațional, folosind tehnologii avansate pentru a comite infracțiuni financiare. Ei au ca scop final obținerea de bani sau avantaje financiare. Dacă ai suspiciuni cu privire la o potențială fraudă, este esențial să raportezi situația autorităților competente pentru a minimiza pierderile și pentru a ajuta la o investigare cât mai rapidă a situației. Este important să fii vigilent și să iei măsuri de precauție pentru a te proteja împotriva fraudelor financiare. De asemenea, trebuie să știi că, chiar dacă scopul fraudatorilor este unul financiar, nu întotdeauna mijloacele lor de abordare a victimelor sunt directe sau specifice pieței financiare. Fraudatorii pot acționa în diverse domenii sau medii, utilizând diferite tipuri de abordare. Mai ales ca urmare a digitalizării și a dezvoltării tehnologiei, fraudele au devenit mai dese și mai complexe.

Protejează-te de fraude și înșelătorii

Fraudele și înșelătoriile pot fi complexe și ele promit, de regulă, un câștig prea bun pentru a fi adevărat.

SEMNE DE AVERTIZARE

Fraudele și înșelătoriile pot fi complexe și ele promit, de regulă, un câștig prea bun pentru a fi adevărat.

Fraudele și înșelătoriile sunt dificil de detectat, chiar și pentru profesioniști. Cu cât este mai complexă lumea financiară și cea digitală, instrumentele aflate la dispoziția fraudatorilor se diversifică, provoacă atacuri mai rapide, distanțele nu mai contează, iar fraudatorii devin mai convingători.

Dacă ai fost contactat pe neașteptate de un presupus intermediar financiar sau un furnizor de produse și servicii financiare, ai primit un telefon, mesaj sau mail suspect, OPREȘTE-TE și VERIFICĂ.

  • Neașteptat? Fraudatorii apar de regulă brusc, încercând să te abordeze prin telefon, SMS, email, mesaj sau postare în social media, interacțiuni în aplicații digitale sau chiar în persoană. Cererile de informații personale sau financiare prin email-uri sau mesaje nesolicitate, telefoanele nesolicitate prin care se propun diferite oferte „extraordinare” – acestea sunt semne ale unei posibile fraude. Investițiile și deciziile financiare luate rapid nu fac casă bună împreună, cele din urmă trebuind a fi unele informate.
  • Insistența de a lua o decizie financiară rapidă? Fraudatorii îți pot oferi atât o ocazie „de neratat” valabilă pentru un interval de timp scurt, cât și „beneficii” precum bonusuri sau discounturi dacă investești repede. Îți mai pot oferi și „avantajul” serviciilor lor, desfășurate prin firme care sunt în alte țări sau teritorii și care „asigură” o investiție cu zero taxe și impozite. Transferul unor bani în astfel de țări sau teritorii conduce la imposibilitatea sau creșterea dificultății urmăririi banilor tăi.
  • Ofertă prea bună pentru a fi adevărată? Fraudatorii promit deseori recompense tentante și profituri mari. Ei pot condiționa tranzacționarea de folosirea unei anume aplicații care se presupune că „îmbunătățește” sau „facilitează” tranzacționarea. De asemenea, își pot promite profituri mari fără a avea riscuri. Orice investiție implică un risc și, în general, cu cât sunt mai mari câștigurile așteptate, cu atât crește și riscul. Acceptarea unui risc mai mare nu înseamnă și un câștig garantat mai mare.
  • Este o ofertă exclusivistă? Fraudatorii adesea abordează posibilele victime susținând că oportunitatea de investiții este doar pentru ele și că aceasta trebuie să fie confidențială. Ei oferă sfaturi de la experți care vor sta la baza „câștigului” tău viitor, o ofertă personalizată și transmisă doar unor persoane. Este important de reținut că, în loc să ai acces la informații specializate, o astfel de ofertă în care trebuie să ții secretă „oportunitatea” te va izola și te va expune unei fraude. O ofertă „exclusivistă” care impune confidențialitate sau o sumă de plată pentru „rezervare” este un semnal de alarmă.
  • O abordare foarte prietenoasă? Fraudatorii sunt vânzători de vise și abordarea lor este una în care se încearcă relații de apropiere cu posibilele victime. Ei încearcă influențarea emoțiilor pentru a convinge. Mai mult, în multe cazuri fraudatorii studiază grupurile și atrag noi victime prin intermediul familiei, prietenilor sau colegilor, aceștia devenind, fără voia lor, parte a unei scheme de fraudă bazată pe afinități, care speculează încrederea. Orice investiție trebuie verificată din surse oficiale, sigure.
  • O prezentare comercială? Fraudatorii pot pretinde că sunt autorizați și, deseori, prezentările lor (inclusiv site-urile) sunt aparent extrem de profesionale. Însă deseori lipsește din „prezentare” adresa sediului sau datele de contact ale persoanelor care reprezintă firma. Sau descrierea companiei este foarte vagă, lipsesc mențiunile referitoare la persoanele din echipa de management, în afară de site-ul lor, alte informații se găsesc pe internet greu sau deloc. De asemenea, publicitatea făcută de celebrități are ca scop să lase o impresie mai puternică. Oricât de impresionantă ar fi reclama sau site-ul și oricât de bine arată o astfel de „oportunitate”, este important să faci propria cercetare și documentare.

1. Verifică dacă firma sau persoana sunt autorizate pentru serviciile pe care le oferă

Serviciile financiare oferite consumatorilor în România, dar și în întreg spațiul EEA trebuie să fie autorizate de o autoritate competentă din acest spațiu european.

Cei care oferă servicii financiare pentru piața de capital (investiții în instrumente financiare), pentru piața asigurărilor și pentru sistemul de pensii private, pe teritoriul României direct sau la distanță trebuie să fie autorizați sau înregistrați la A.S.F.

Verifică gratuit Registrul ASF:

În registru vei găsi 2 tipuri de entități financiare:

  • Entitățile din alte state terțe EEA pot opera în România doar prin înființarea unei sucursale autorizată de ASF. Aceste entități nu pot opera la distanță în România, cu excepția cazului în care persoana din România solicită, din proprie inițiativă (reverse solicitation), furnizarea unui serviciu, iar în acest caz ASF nu este autoritate competentă și legislația europeană nu oferă protecție.
  • Folosește întotdeauna linkul web al ASF de mai sus. Nu folosi linkuri din emailuri sau din alte surse, deoarece și această abordare poate fi înșelătoare.
  • Poți verifica și diferitele alerte și anunțuri publicate de autorități:

în România:

International:

https://www.iosco.org/investor_protection/?subsection=investor_alerts_portal

https://www.esma.europa.eu/investor-corner/warning-and-publications-investors

Verifică dacă datele de contact care ți-au fost furnizate de vânzător coincid cu cele din Registru.

Ține minte! Unele firme sau persoane pretind că sunt autorizate, folosește mereu datele de contact specificate în Registrul ASF

2. Contactează A.S.F. – office@asfromania.ro

  • Dacă ai vreo suspiciune, ai identificat un posibil fraudator care are legătură cu piețele sau instrumentele, produsele și serviciile financiare reglementate de A.S.F., sau ai fost victima unui astfel de fraudator, contactează-ne.Dacă ai fost contactat de o entitate care nu se regăsește în Registrul ASF, pentru a proteja și alte persoane, îți adresam rugămintea de a ne transmite o notificare.Poți depune o plângere în atenția organelor de cercetare penală din România situate în zona unde ai declarat reședința, dacă interacțiunea cu entitatea neautorizată a condus la prejudicierea fondurilor pe care le-ai încredințat acelei entități.Poți depune o reclamație/petiție la autoritatea competentă din țara de origine a entității dacă interacțiunea cu această entitate a condus la prejudicierea fondurilor pe care le-ai încredințat acelei entități.

Exemple de fraude și înșelăciuni financiare

Dacă îți este oferită o oportunitate de investiții, fiind abordat prin email, SMS, o aplicație social media sau un anunț pop-up, este posibil ca firma să nu fie reglementată sau autorizată.

Alege să cumperi instrumente, produse și servicii financiare ale căror caracteristici îți sunt familiare și care poartă un risc pe care îl poți accepta. Alege doar intermediari financiari autorizați și, atunci când alegi, realizează o minima cercetare cu privire la activitatea lor.

Dacă ai fost înșelat, adresează o plângere autorităților competente.

Pentru fraude și înșelăciuni financiare non-bancare, ASF te poate ajuta cu informațiile necesare despre cui trebuie să te adresezi. TelVerde 0800 825 627

Dacă ai fost înșelat, este posibil ca fraudatorii să mai încerce să te abordeze, datele tale de contact și profilul de victimă fiind în bazele lor de informații. Noua înșelăciune poate fi complet diferită sau în legătură cu cea veche, promițând că îți recuperează banii (înșelăciuni de tip recovery room).

Cum să te protejezi

Ce să faci:
  • fiecare apel telefonic, email sau mesaj (SMS sau social media) trebuie tratat cu atenție și precauție. Nu presupune că sunt reale, chiar dacă persoana are informații despre tine. Și nu uita că, în ziua de azi, inteligența artificială poate copia vocea unei persoane cunoscute de tine – dacă ai primit un astfel de apel, sună înapoi pentru a verifica. Excepția este cea a numerelor care afișează „apelant privat” – nu răspunde și nici nu suna înapoi.
  • Închide apelul telefonic sau ignoră mesajele dacă nu cunoști apelantul, ți se pare ceva suspect sau te simți presat să iei o decizie financiară. Un intermediar financiar autorizat va aștepta să iei decizia în mod rațional.
  • Verifică întotdeauna modalitatea în care faci plăți online, care este destinația banilor și cui dai datele tale personale și financiare.
  • Verifică periodic toate conturile tale financiare – inclusiv cele de investiții și cele de pensii private.
  • Caută o consiliere financiară suplimentară înainte de a lua o decizie de investiții. Verifică Registrul ASF, verifică dacă există alerte și sancțiuni (inclusiv internaționale).
  • Păstrează mereu pe dispozitiv (laptop, telefon) un program antivirus actualizat.
  • Fii atent online – există o serie de reguli care te protejează atunci când ești online sau când folosești social media.
  • Fii la curent cu informațiile, educația financiară și cea digitală sunt necesare pentru a nu te transforma în victimă. ASF publică constant conținut nou pe www.edutime.ro.
Ce să nu faci:
  • Să nu dai datele tale personale și financiare unor persoane despre care nu ești sigur că sunt autorizate, pe care nu le cunoști sau nu ai cum să le verifici autenticitatea.
  • Să nu arăți nimănui parolele conturilor tale: aplicații bancare, emailuri, conturi social media etc.
  • Să nu stabilești parole identice pentru mai multe conturi sau care să conțină elemente personale ușor identificabile (ex. ziua de naștere) sau predictibile (ex. 1234 sau 0000).
  • Să nu dai acces nimănui la dispozitivul tău (telefon, laptop) – nici direct și nici indirect. Accesul indirect este atunci când downloadezi o aplicație sau un software dintr-o sursă care nu este de încredere, sau accesezi un link dintr-o sursă, în acest fel fraudatorii putând să ia controlul dispozitivului tău.
  • Să nu dai click pe linkuri sau fișiere primite în mod neașteptat, nesolicitat, de la surse necunoscute, pe linkuri din reclame pop-up pe internet sau în aplicații etc.
  • Să nu te încrezi în oferte „fantastice” sau realizate „doar pentru tine”, în premii și bonusuri oferite neașteptat sau de surse neașteptate și necunoscute.

Anunțuri și publicitate înșelătoare

Conform Legii nr. 148/2000 și a Legii nr. 158/2008, cu modificările și completările ulterioare, publicitatea este orice formă de prezentare a unei activităţi comerciale, industriale, artizanale sau liberale, care are ca scop promovarea vânzării de bunuri sau servicii, oricare ar fi mijlocul de comunicare ce face posibil transferul informaţiei.

Publicitatea trebuie să fie decentă, corectă și să fie elaborată în spiritul responsabilității sociale.

Publicitatea înşelătoare și publicitatea subliminală sunt interzise.

Publicitatea înşelătoare este aceea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează ori care iau contact cu aceasta şi care, din cauza caracterului înşelător, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciază ori poate prejudicia un concurent.

Publicitatea subliminală este aceea care utilizează stimuli prea slabi pentru a fi percepuţi în mod conştient, dar care pot influenţa comportamentul economic al unei persoane.

Tot legislația aplicabilă interzice și publicitatea care exploatează superstiţiile, credulitatea sau frica persoanelor, precum și cea care favorizează comercializarea unor bunuri sau servicii care sunt produse ori distribuite contrar prevederilor legale.

Anunțurile, mesajele, postările, clipurile publicitare și orice alte tipuri de materiale scrise, tipărite, audio sau video, indiferent de canalul de comunicare ales (fizic, online, TV și radio, social media etc.) care conțin elemente de promovare a unei firme, instrumente, produse, servicii sau piețe financiare de orice tip, dacă are ca scop promovarea acestora – devin parte a publicității.

Recomandăm consumatorilor ca atunci când interacționează cu orice formă de publicitate care face referire la instrumente, produse și servicii financiare să acorde atenție și să manifeste precauție și răbdare.

Înainte de a cumpăra un instrument, produs sau serviciu financiar este bine să te informezi cu privire la mecanismele și caracteristicile acestuia și la persoana care recomandă sau vinde, să compari mai multe produse similar și să alegi în funcție de propriile nevoi și disponibilități financiare.

O firmă de investiții autorizată poate să facă publicitate, respectând prevederile legale, inclusiv cele din Regulamentul ASF nr. 5/2019.

În prezent, publicitatea poate fi distribuită în diferite forme:

  • online (site-uri), anunțuri tip pop-up ș.a.
  • social media (Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter, WhatsApp, Youtube ș.a.)
  • aplicații pentru dispozitivele digitale și mobile
  • emailuri
  • TV și radio
  • postere, afișe și alte tipuri de materiale distribuite public
  • ziare, reviste ș.a.
  • prin poștă

Cum să identifici dacă este o promovare înșelătoare a unui instrument, produs sau serviciu financiar

Promovările și publicitatea specifice piețelor financiare pot fi neclare sau înșelătoare din diferite motive. În primul rând, chiar dacă ele sunt corecte, înțelegerea lor depinde foarte mult de nivelul de educație financiară al celui care recepționează sau urmărește respective formă de publicitate.

Pentru a identifica acele forme care sunt cu adevărat înșelătoare, ar trebui să îți pui următoarele întrebări:

  • Care sunt riscurile și sunt acestea prezentate clar?
  • Anunțul, promovarea, clipul ș.a. creează o așteptare nerealistă față de instrumentul, produsul sau serviciul financiar respectiv?
  • Există informație importantă care apare într-o formă greu de citit, de urmărit etc.? (scris mic, timp insuficient de recepționat ș.a.)
  • Sunt prezentate și explicate atât avantajele, cât și dezavantajele?
  • Este explicat clar care sunt costurile totale?

 

În unele cazuri, anunțurile sau promovarea poate menționa ASF. Dacă acest lucru se întâmplă, verifică Registrul ASF – Autoritatea poate autoriza doar entități reglementate în România.

Educatie financiara in social media